Mediesvaret på min önskan om ett kulturprogram för barn

Hörde den mångassociativa Martina Montelius – författaren, dramatikern och ibland rasande roliga ståupparen – tala i skolbioårets startfält i Göteborg 2015. Martina sprutade ur sig bra, fräcka idéer till vuxenheten, om barns skapande. Vi var där för vår hjärteangelägenhet ”bra film för barn och unga” och jag talade med henne efteråt.

– Borde inte du göra program för barn om konst – ett samtalsprogram med barn? Det finns inget sådant, sa jag.

– Ja, med dig, skrattade hon.

Så: Jag gick till en vaken kanalchef för public service med min kanonförnyande idé. Vi åt en semla i februari och  jag föreslog ett konst- och kulturprogram för och med barn. En avancerad dialog. Nu sänds programmet ”Skavlan junior” i åtta avsnitt. Detta är det stora mediesvaret på min tydliga önskan om ett kulturprogram för barn; att träna reflektion om konst och ha en verklig dialog med unga.

– Det ska vi väl följa?!

Se Skavlan jr på svtplay, avsnitt 1

Se Skavlan jr på svtplay, avsnitt 2

 

Lämna en kommentar